Gratis mønster på strikket søt lue

Gratis strikkemønster på strikket barnelue
Denne lua kan strikkes med ulike størrelser etter hvor mange masker du ønsker å ha. Den grå lua som jeg la ut her i forrige innlegg er strikket  med et opplegg på 45 masker. Lua er målt flatt på bordet til ca 22 cm i diameter ved vrangborden og ca 20 cm høy. Oppskriften er oversatt etter tillatelse fra en russisk side.

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Garn: Adore enkel tråd
Pinner nr. 3mm til vrangbord og 3,5mm til selve lua.
Garnmengden er ikke satt da det kan variere stort både etter hvilket garn, maskeantall og pinnestørrelser du velger.

Rosett: Mønster fra drops design - DROPS 129-41

Lua strikkes fram og tilbake for til slutt å bli satt sammen til å strikke vrangborden.

Snurr ved forkortede lengder
Det kan også være lurt å snurre tråden når du har strikket til de 5 - 10 eller 15 siste masken når du vender for ikke å få hull. Snurring gjøres slik: strikk til den siste av de maskene du skal stoppe og snu  ved (5-10-15 masker). Her tar du av den første av disse maskene, legg tråden imellom f.eks den 4 og den 5 masken, sett masken tilbake til venstre pinne. Snu, og strikk videre, gjenta dette hver gang du strikker forkortede lengder.

Du starter med den fargen jeg har som mørk på lua mi og som ses som rettstrikking på lua.

Slik gjør du:
Legg opp 45 masker med grå- bruk provisorisk opplegg på to små rudnpinne, forklaring finner du her.
Strikk en omgang vrang med grått over maskene du har på den pinnen du la opp på. Den andre pinnen skal bare være foreløpig, den skal du bruke når du strikker vrangborden.

Rapport 1.
Grått felt skal vises som rettstrikking fra utsiden
(her strikker du alltid en omg. over alle maskene når du starter ny rapport, før du strikker de forkortede omgangene)

Rad 1: Ta første maske av strikk rett til du har 5 masker igjen på raden, snu
Rad  2 Ta første maske av strikk vrang til du har 5 masker igjen på raden, snu

Rad  3 Ta første maske av strikk rett til du har 10 masker igjen på raden, snu
Rad  4 Ta første maske av strikk vrang til du har 10 masker igjen på raden, snu

Rad  5 Ta første maske av strikk rett til du har 15 masker igjen på raden, snu
Rad  6 Ta første maske av strikk vrang ut hele raden, snu

Rapport 2. Hvitt felt skal vises som riller på utsiden
Rad    7 Ta første maske av strikk vrang ut raden, snu
Rad    8 Ta første maske av strikk vrang ut raden, snu

Rad    9  Ta første maske av strikk rett ut raden, snu
Rad  10 Ta første maske av strikk vrang ut raden, snu

Rad  11 Ta første maske av strikk rett ut raden, snu
Rad  12  Ta første maske av strikk vrang ut raden, snu

Du gjentar radene 1-6 og 7 til 12 Men pass på at når du starter en ny fargeseksjon at du ikke får en stripe i fargene (at du f.eks starter en ny farge som skal strikkes rett på rettsiden, her må du strikke den første vrang for å unngå dette. Det samme gjelder når du starter seksjon 1-6 på nytt vær litt obs på dette, men da er det bare å strikke motsatt vran isteden for rett)

Altså at
1-6 = Glattstrikk
7-12= Vrangstrikk

Strikk til du har 8-12  felt (etter hvor stor du ønsker lua) med hvite striper i og lua starter med grått og slutter med grått. på min lille lue hadde jeg 8 hvite striper.

Når du er ferdig med dette tar du sammen til vrangbord og strikker rundt.

Bruk de maskene du har på begge  pinnene og sett sammen ved å strikke en omgang med hvit. strikker du med 2 rette og 2 vrange må du felle eller øke 2 masker for at det skal gå opp.

Strikk videre vrangbord i 12 omganger og fell løst av.

Sy sammen ved ørene, flett, strikk eller hekle snører for knytting og sy fast i hver side, belegg tråder og hekle et par roser for å sy over ved ørene.

© - StrikkeBea

Under kan du se hvordan jeg har gjort dette i bilder.
Gratis strikkemønster på strikket barnelue

På bildet ser du at det er to pinner - jeg la opp med provisorisk opplegg, og strikket med den andre rundpinnen. Maskene som er på rundpinnen jeg har opplegsmaskene på er klar for vrangborden.

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Bildet over viser utsiden av lua, mens bildet under viser vransiden av lua.

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Bildet over - her har jeg startet med vranborden og er snart ferdig med den. Det hullet du ser i midten syr du pent sammen sammen.

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Lykke til :-)

Skulle du finne på å strikke lua, setter jeg stor pris på link tilbake hit. Tar også gjerne i mot kommentarer om hvordan det var å følge oppskriften. Eventuelt hva som var bra og hva som ikke var bra eller ev. feil eller om ting er forklart merkelig :-)

Ønsker du følge meg på facebook finner du meg her

21 kommentarer:

  1. Hey there :)
    i really like your blog, but my danish isnt all that good, could you maybe post instructions for this hat in English ?
    Best Wishes Krissa

    SvarSlett
  2. Hvilken str er denne lua sånn ca? Går det an å bruke babyull?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan bruke det garnet du ønsker, lua endrer bare str. når du endrer på pinner og garn.
      Du kan også strikke flere av de hvite feltene for å gjøre den større. Denne lua her er ca 1-2 år tenker jeg

      - Jeg har strikket en som er større og passer for voksen den har jeg strikket i garnet hverdags og alpakka. Brukte dobbelt garn alpakka fra drops og hverdags.

      Du finner den her: http://strikkemaske.blogspot.no/2014/09/strikka-lue-med-perlemorknapper.html

      Slett
  3. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på denne lua. Jeg har lekt med noen varianter som jeg viser her:

    http://ivaanor2.wordpress.com/2014/09/15/reptilian-hoods/

    Og lagt inn lenke til din blogg :)

    SvarSlett
  4. Takk for at du deler oppskriften på norsk. Har sett den på russisk, men det ble for komplisert for meg :)
    Informative fine bilder.

    Astrid

    SvarSlett
  5. Tusen takk for at du deler:) Kjempeflott lue, tror det må bli en eller flere til mitt lille barnebarn :)

    SvarSlett
  6. Hei :)
    Jeg likte lueoppskrifta og kunne gjerne tenke meg å få den på pdf-fil. Jeg har noen barnebarn og kunne strikke til dem .

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei annonym du må kommentere med en link til hvor jeg kan finne deg. Er du på fb-ta gjerne kontakt der så skal du få oppskriften i pdf-format.

      Slett
    2. Det har vært veldig artig å strikke denne lua. Strikket en i Sandnes alpakka, og vil prøve ut en til i et annet garn. Takk for mønsteret. Dorthe

      Slett
  7. Jag skulle bli glad om jag fick ditt mönster. Jag stickar mest till insamlingar tex till Rumänien,Ukraina,Polen och flyktingbarn här i Sverige, Tack på förhand. Jag tycker att det här mönstret är så gulligt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Soili, det mønstret jeg har i pdf-form er akkurat det samme som ligger her i bloggen.. :-) Skal jeg sende mønster til deg må du nok sende meg din epost. Du kan også finne meg på facebooksiden min hvor du også kan sende ei melding med din epost: https://www.facebook.com/StrikkeMaske

      Slett
  8. Jeg vil meget gerne bede om en pdf fil af opskriften :-)
    Venlig hilsen Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hov glemte mailen :-)
      Strikkepia@gmail.com

      Slett
    2. Hei pia - Da har jeg sendt deg oppskriften. Lykke til og takk for at du tok kontakt! Bea

      Slett
  9. hei linken til facebook funker ikke.ønsker pdf.men har ikke så lyst til å legge mail adr. så alle kan se.har du en annen mulighet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann ny link til facebooksiden er: https://www.facebook.com/strikkebea
      Send meg ei melding der så skal jeg sende til deg :-)

      Slett
  10. Hey. Vil gerne bede om opskriftrn på en pdf.

    SvarSlett
  11. er det rett at en skal snu etter at en har i5 m på ene siden og 10 få forrige? SKAL DET IKKE VERE LIKT?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det skal være slik fordi du strikker forkortede pinner og den stripen blir tykkere på midten. :-)

      Slett
  12. Kjempefin lue! Har lett lenge etter en oversettelse og nå endelig fant jeg en. Tusen Takk! ☺ Får ikke til å dele bilde av min lue dessverre..

    SvarSlett
  13. Tusen takk for oversettelsen! Har lett lenge etter en. Ble kjempefornøyd med resultatet! ☺