Gratis mønster på strikket søt lue

Gratis strikkemønster på strikket barnelue
Denne lua kan strikkes med ulike størrelser etter hvor mange masker du ønsker å ha. Den grå lua som jeg la ut her i forrige innlegg er strikket  med et opplegg på 45 masker. Lua er målt flatt på bordet til ca 22 cm i diameter ved vrangborden og ca 20 cm høy. Oppskriften er oversatt etter tillatelse fra en russisk side.

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Garn: Adore enkel tråd
Pinner nr. 3mm til vrangbord og 3,5mm til selve lua.
Garnmengden er ikke satt da det kan variere stort både etter hvilket garn, maskeantall og pinnestørrelser du velger.

Rosett: Mønster fra drops design - DROPS 129-41

Lua strikkes fram og tilbake for til slutt å bli satt sammen til å strikke vrangborden.

Snurr ved forkortede lengder
Det kan også være lurt å snurre tråden når du har strikket til de 5 - 10 eller 15 siste masken når du vender for ikke å få hull. Snurring gjøres slik: strikk til den siste av de maskene du skal stoppe og snu  ved (5-10-15 masker). Her tar du av den første av disse maskene, legg tråden imellom f.eks den 4 og den 5 masken, sett masken tilbake til venstre pinne. Snu, og strikk videre, gjenta dette hver gang du strikker forkortede lengder.

Du starter med den fargen jeg har som mørk på lua mi og som ses som rettstrikking på lua.

Slik gjør du:
Legg opp 45 masker med grå- bruk provisorisk opplegg på to små rudnpinne, forklaring finner du her.
Strikk en omgang vrang med grått over maskene du har på den pinnen du la opp på. Den andre pinnen skal bare være foreløpig, den skal du bruke når du strikker vrangborden.

Rapport 1.
Grått felt skal vises som rettstrikking fra utsiden
(her strikker du alltid en omg. over alle maskene når du starter ny rapport, før du strikker de forkortede omgangene)

Rad 1: Ta første maske av strikk rett til du har 5 masker igjen på raden, snu
Rad  2 Ta første maske av strikk vrang til du har 5 masker igjen på raden, snu

Rad  3 Ta første maske av strikk rett til du har 10 masker igjen på raden, snu
Rad  4 Ta første maske av strikk vrang til du har 10 masker igjen på raden, snu

Rad  5 Ta første maske av strikk rett til du har 15 masker igjen på raden, snu
Rad  6 Ta første maske av strikk vrang ut hele raden, snu

Rapport 2. Hvitt felt skal vises som riller på utsiden
Rad    7 Ta første maske av strikk vrang ut raden, snu
Rad    8 Ta første maske av strikk vrang ut raden, snu

Rad    9  Ta første maske av strikk rett ut raden, snu
Rad  10 Ta første maske av strikk vrang ut raden, snu

Rad  11 Ta første maske av strikk rett ut raden, snu
Rad  12  Ta første maske av strikk vrang ut raden, snu

Du gjentar radene 1-6 og 7 til 12 Men pass på at når du starter en ny fargeseksjon at du ikke får en stripe i fargene (at du f.eks starter en ny farge som skal strikkes rett på rettsiden, her må du strikke den første vrang for å unngå dette. Det samme gjelder når du starter seksjon 1-6 på nytt vær litt obs på dette, men da er det bare å strikke motsatt vran isteden for rett)

Altså at
1-6 = Glattstrikk
7-12= Vrangstrikk

Strikk til du har 8-12  felt (etter hvor stor du ønsker lua) med hvite striper i og lua starter med grått og slutter med grått. på min lille lue hadde jeg 8 hvite striper.

Når du er ferdig med dette tar du sammen til vrangbord og strikker rundt.

Bruk de maskene du har på begge  pinnene og sett sammen ved å strikke en omgang med hvit. strikker du med 2 rette og 2 vrange må du felle eller øke 2 masker for at det skal gå opp.

Strikk videre vrangbord i 12 omganger og fell løst av.

Sy sammen ved ørene, flett, strikk eller hekle snører for knytting og sy fast i hver side, belegg tråder og hekle et par roser for å sy over ved ørene.

© - StrikkeBea

Under kan du se hvordan jeg har gjort dette i bilder.
Gratis strikkemønster på strikket barnelue

På bildet ser du at det er to pinner - jeg la opp med provisorisk opplegg, og strikket med den andre rundpinnen. Maskene som er på rundpinnen jeg har opplegsmaskene på er klar for vrangborden.

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Bildet over viser utsiden av lua, mens bildet under viser vransiden av lua.

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Bildet over - her har jeg startet med vranborden og er snart ferdig med den. Det hullet du ser i midten syr du pent sammen sammen.

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Gratis strikkemønster på strikket barnelue

Lykke til :-)

Skulle du finne på å strikke lua, setter jeg stor pris på link tilbake hit. Tar også gjerne i mot kommentarer om hvordan det var å følge oppskriften. Eventuelt hva som var bra og hva som ikke var bra eller ev. feil eller om ting er forklart merkelig :-)

Ønsker du følge meg på facebook finner du meg her