Hvordan legge opp med Latvisk Flette

Hvordan legge opp med Latvisk Flette
Latvisk flette er både dekorativt og morsomt å strikke. Kjempefint på vottekanter, luer og annet. I videoen under viser jeg hvordan du legger opp en latvisk flette.

1. Legg opp med en tråd av begge farger, ha bunnfargen over tommel
2. Fjern første oppleggsmaske, ta sammen og strikk annen hver maske i ulike farger
    Omg 3 og omg 4 strikkes med vrangmasker og i samme farge som forrige omg.
3. Legg tråden foran arbeidet og begynn å strikke vrangmasker. Når du har strikket en vrang legger du tråden bak arbeidet til venstre. Fortsett slik med neste tråd, strikk den vrang og legg den også til venstre. slik fortsetter du ut omg
4. Legg tråden foran arbeidet og begynn å strikke vrangmasker. Når du har strikket en vrang legger du tråden foran arbeidet inn mot venstre, ta neste tråd og strikk den vrang legg denne tråden også inn mot venstre over den forrige, fortsett ut omg.
5. Rettstrikk i bunnfargen.

Håper at det var greit nok forklart - forklaringen over har jeg laget en video på. :-)

Ønsker du ei flette uten den første kanten, slik at fletta blir mer ren kan jeg vel kalle det for. Da starter du med å legge opp annen hver farge, og starter med en dobbelknute som senere tas av. Du hopper over pkt. 1 i forklaringa over.

Da vil de bli slik som du kan se på bildet med hvit og orange nedenfor. Kanten ved rød pil forsvinner.

lativisk flette